Interesting Places · New Zealand 2013

Pengalaman Bercuti di New Zealand;Part 1

Bercuti dengan anak (2 tahun) pada masa yang sama mengandung 6 bulan.

Ini cerita lama.Masa tahun 2013.waktu tu saya mengandung 6 bulan.Waktu mengandung 6 bulan tu kami melancong ke New Zealand.Last minute decision.Jadi kami menumpang itenerary kawan suami saya.Kami kiranya join dan ikut trip percutian family dia.Daripada di 4 sekeluarga,campur kami 3 beranak jadi semuanya 4 dewasa,3 kanak-kanak.

Ahli rombongan muslimat.Dr. Su dan 2 anak.Saya bersama sorang anak.Kami dalam kereta sardin.Hahhaha
Ahli rombongan muslimat.Dr. Zu dan 2 anak.Saya bersama sorang anak.Kami dalam kereta sardin.Hahhaha

Perjalanan kami biasa-biasa sahaja.Tapi trip kami selesa.Nak kata selesa gila tu tak lah.Tapi santai,kena dengan cara hidup kami bergerak dengan anak ke kecil.Tujuan saya menulis entry ini adalah untuk berkongsi pengalaman,terutamanya bagi ibu-ibu yang macam saya ni,dah la masa pergi tu mengandung,bawak anak kecil lagi.Jadi harapnya perkongsian pengalaman ni bermanafaat untuk kita dapat sedikit sebanyak idea bila ke sana nanti.

Whakapapa Ski Area di Mount Rhuapehu

Saya ceritakan sikit ye,trip kami hanya di North Island.Selama 9 hari termasuk 2 hari perjalanan naik flight KL-Auckland.Antara tempat yang kami singgah dan bermalam lebih kurang macam ni >> Auckland-Hamilton-Rotorua-Taupo-Mount Rhuapehu-Taupo dan pulang semula ke Auckland.Kami punya konsep road trip,tapi tak menggunakan motor home.Kami berhenti dan bermalam di motel-motel.Nomad tau.Heheh.

Motel di sana memang tiptop.Ni pagi pertama di sana.Hamilton

Tempat-tempat yg kami sempat pergi pula,Agrodome,Mount Ruapehu (Whakapapa Ski Area),Lake Taupo,Huka Fall dan Skyline Gondola (tempat orang main luge).Itu yang saya dapat ingat.Entry kali ni saya cerita sedikit sebanyak pasal NZ sahaja sebab saya tulis entry ni di kampung.Ini gambaran perjalanan kami.Ada banyak road trip map.Atas selera dan ongkos masing-masing nak pergi mana,anda design sendiri nak jalan-jalan ke mana.

Road trip kami.7 hari nomad motel-ke motel

Highlight of the trip memang main salji di Mount Ruapehu tu.Ski area tu dipanggil Whakapapa.Almaklum lah…orang Malaysia.Dapat pergi tempat ski tu..memang rasa pengalaman lain dari yang lain lah.Kita negera khatulistiwa.Dapat tengok salji…ha,ternganga.Subhanallah.Dalam entry akan datang saya nak kongsikan cara jimat makan dan masak semasa di New Zealand,cara nak handle anak naik kapal terbang yang 10-11 jam.Dan,dos and donts ibu mengandung.

Ziarah di rumah kawan saya.Ila dan Raa di Hamilton.Pit stop pertama

Memang seronok nak kongsi nanti.Tapi internet punya speed kali ni sangat tak mengizinkan.Insyaallah gambar dan info lagi banyak saya akan share pada entry akan datang

(Visited 9,463 times, 1 visits today)

10 thoughts on “Pengalaman Bercuti di New Zealand;Part 1

1. hi nak share pengalaman. baru ni kami sekumpulan ke new zealand. kami pergi melalui mahira travel & tours sdn bhd, sebenarnya kami pun di recommend kan oleh kawan2 yg sudah pernah ke nz menggunakan khidmat mahira travels ni. jadi atas nasihat kawan kawan kami pun ikutlah pakej mereka. dari mula kami enquire pasal pakej, layanan memang bagus sgt. siap dia boleh cater kan mengikut apa yg kita nak. dari situ pun kami da dpt agak mcm ok je company ni. so august baru ni kami alhamdulillah selamat jejak kaki ke new zealand. yg penting keselamatan kami dititik beratkan sebab kami semua wanita., memang sempurna tour, tempat penginapan yg sgt selesa dan cantik, jadual perjalanan yang sungguh menarik. pengamalan snow landing dengan helikopter juga atu pengalaman yg x boleh dilupakan\

saya memang highly recommend kan mahira travels ni. makanan halal terjamin, boleh kata sempurnalah semua nya. boleh contact Puan Siti 0362765610

semoga apa yg saya sharekan dapat manfaatkan kepada yg sdg mencari pakej. oh ya lupa nak ckp yg paling penting., harga mereka sangat berbaloi!

1. Eh betul la. Saya ambik pakej mereka mmg berbaloi baloi. Sevis tip top. I baca review2 kwn kwn bloggers ni.ikutkan ramai yg recommend mahira ni.kata mereka diaorg ni dah otai. Tp mmg tak dpt nak nafi la bagus. Cuma mulanya rasa mcm laaa kenapa setiap mlam dihidangkan dgn nasi dgn curry la..ayam kurma la..benda benda gitu. Pastu bila i survey balik pakej2 muslim lain barulah kitaorg bersyukur dgn apa mahira provide
      .rupanya banyak company lain suruh self arrange meals masing2

9.5/10 i bagi pd mahira ni
      Keep it up semoga terus maju dan kekalkan service terbaik anda

No opis diaorg rasanya 0362765610 / 03 67322677

2. Salam semua, kalo nak lagi murah dan best and sempoi travel…malam pertama saya syorkan duduk di Mesra Homestay, Auckland…satu2nya tempat penginapan orang Malaysia dia New Zealand. Tuan punya sangat peramah dan baik dan homestay harga sangat menjimatkan dan bersih dan selesa samada single atau families. Makan pun terjaga.Kalo nak travel dan kemudahan semua disediakan oleh Mesra Homestay. Kami sekeluarga menjelajah North dan South Island New Zealand dengan recommendation Mesra…sgt puas hati dan paling penting, kalau kita ambil pakej org sana lagi murah dari amik pakej from malaysia….kami kira2 jimat dalam rm 2 ribu amik ground handling from Mesra Homestay and Tours.semoga tips jimat ini dpt membantu semua muslimin dan muslimah ke sana.

1. salam….en.fahmi how to contct mesra homestay & tours…hrap dpt membantu, pls wsap me 0134093072 tqvm

3. Assalamualaikum..puan sangat menarik entri psl trip nz.puan pegi waktu bile dpt salji di north tu..boleh share x iltinery ke north nz tu..trima kasih..